میرچا الیاده گوید: «تحقیقات جدید نشان داده که مراسم آشامیدن هئومه هماره با آیین پرستش میترا (مهر پرستی) به طور کامل در دین مزدایی و حتی در گاتاها مردود نشده بود. به علاوه قربانی جانوری بدون هیچ وقفهای اجرا میشد، حداقل به خاطر بهره بردن عامهی مردم. بنابراین به نظر میرسد زرتشت اساسا با افراط کاری در مراسم و آیینهای شادی خواری و عیاشی جنون آمیز مخالف بود که شامل قربانیهای خونین بیحساب و مصرف بیش از حد هئومه (هوم) میشد».
وی در جای دیگری گوید: «اگر چه بعضی قربانیهای خونین را محکوم کرد، معلوم نیست که همهی آنها را مردود دانسته باشد. به هر حال، مورادی از قربانی جانوران در اوستا شناخته شده است(یسنه 4.11؛ یشت 58.8). به علاوه اسناد و مدارک فراوانی از این نوع قربانی در دوران هخامنشیان، عصر پارتیان و دوران حکومت ساسانیان در دست است».